آشنایی با رشته اقتصاد و گرایش های آن _ حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی
ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : یکشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۵:۱۷
ناحیه منو


آشنایی با رشته اقتصاد و گرایش های آن

رشته علوم اقتصادي مجموعه دانشهاي مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد، اين مجموعه که حاصل سلسله اي از انديشه ها و تفکرات است با محور قرار دادن بررسي منابع کمياب ...

رشته علوم اقتصادی مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد، این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است با محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کار انسانی در پی آن است تا با چیدن دقیق اجزا و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگر از منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی، تأمین گردد.
بدین ترتیب گرایشهای مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجود آمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد. هدف از تأسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن، انتخاب وسیله، ارزیابی خدمات حمل و نقل، ارزشیابی طرحها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است.
در این گرایش همچنین نکات ویژه ای در خصوص حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی، خطوط و لوله های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد.
اهمیت اقتصاد حمل و نقل
رشته اقتصاد حمل و نقل با اهمیت حمل و نقل در ارتباط است. همانطور که می دانید حمل و نقل از دو بخش عمده تشکیل شده، یکی زیر ساختهای حمل و نقل و دیگری وسایل حمل و نقل.
برای استفاده بهینه از سیستم حمل و نقل، این رشته در دانشگاه آزاد برگزار می گردد تا امکان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز کشور در حد کارشناسی را فراهم کند.
توسعه حمل و نقل، همانطور که همگان اطلاع دارند به طور روزافزون از دانش و تکنولوژی بالایی برخوردار است، بنابراین در ایران هم، با این افزایش دانش و تکنولژی یعنی فنون جدید حمل و نقل، باید نیروهای ماهر و متخصصی تربیت کنیم تا بتوانند این سیستم حمل و نقل را به صورت بهینه چه از نظر زیرساختهای حمل و نقل، چه از نظر وسائل حمل و نقل به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهند.
ارتباط رشته علوم اقتصادی با رشته های تحصیلی دبیرستان
در ارتباط با رشته تحصیلی اقتصاد، این نکته را باید متذکر شویم که رشته اقتصاد یکی از رشته های اصلی علوم انسانی است که در مقایسه با سایر رشته ها در گروه برندگان جایزه نوبل قرار می گیرد.
این موضوع، جایگاه این علم را در میان سایر علوم، کاملاً مشخص می کند. در هر حال یکی از کلاسیک ترین مفهوم علم اقتصاد این است که اقتصاد در حقیقت علم منابع کمیاب است یا علم منابع محدود. این علم توضیح می دهد که ما چطور می توانیم از امکانات محدودی که طبیعت در اختیار ما گذاشته برای رفع نیازهای نامحدود بشری که در زمان حال و آینده زندگی می کند استفاده کنیم.
البته از آنجایی که رشد فزاینده جمعیت در حقیقت پارامتر تقاضا را در اقتصاد نشان می دهد افزایش پیدا می کند و در عین حال امکانات اقتصادی که طبیعت در اختیارمان گذاشته محدود است و جایگاه و اهمیت این علم را نشان می دهد. بر این مبنا که ما در آینده ملزم خواهیم بود که از قوانین این علم استفاده کنیم تا بشر در حقیقت مواجه با کمبود حاد و یا کمبود شدید قرار نگیرد.
مقاطع تحصیلی و دروس رشته علوم اقتصادی
دانشجویان گرایش اقتصاد حمل و نقل، با گذراندن یک دوره چهار ساله یا هشت نیم سال تحصیلی به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم اقتصادی نائل می آیند. این گروه از دانشجویان در طی دوره یاد شده مجموعه ای از دروس شامل دروس عمومی، پایه و تخصصی را مورد مطالعه قرار داده که برخی از بهترین دروس یاد شده شامل موارد زیر است:
۱- برنامه ریزی حمل و نقل با هدف آشنایی با تعاریف، تفاوتهای برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل شبکه ها و برنامه ریزی حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته با هدف ارتقای توان علمی کشورهای در حال توسعه.
۲- بیمه حمل و نقل با هدف آشنایی کلیات بیمه های اموال به ویژه بیمه آتش سوزی، اتومبیل.
۳- حقوق حمل و نقل با هدف آشنایی با قوانین و مقررات کلی و مرتبط با علوم و فنون حمل و نقل و تسلط بر مقررات و آیین نامه های پایه ای حمل و نقل.
دروس دیگر مانند:
۴- اقتصاد منطقه ای
۵- تحقیقات بازاریابی
۶- پژوهش عملیاتی
از جمله دروس مهم و قابل توجه در این رشته هستند.
رابطه علم اقتصاد با سایر علوم
بر اساس همین دیدگاهها، علم اقتصاد با سایر علوم و به خصوص علوم پایه هم تلفیق شدیدی پیدا کرده، یکی از بارزترین رشته هایی که اخیراً در این رشته مورد استفاده قرار می گیرد ریاضیات و آمار است و توصیه می کنیم اصلاً دانشجویان دوره دبیرستانی که دارای زمینه قوی ریاضی و آمار نیستند ادامه این رشته را در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تقریباً باید منتفی کنند و برعکس، دانشجویانی که در دوران دبیرستان از آمار و ریاضی قویتری برخوردارند مطمئناً می توانند در دوره های بالاتری در این رشته موفق شوند. البته متأسفانه اخیراً در چارچوب آموزش و پرورش، دانش آموزانی را به سمت این رشته هدایت می کنند که از ریاضیات ضعیف تری برخوردارند و به همین دلیل دانشجویانی که در دوره دبیرستان از رشته اقتصاد فارغ التحصیل می شوند، در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دچار مشکلات بسیار شدیدی خواهند شد. بنابراین ما توصیه می کنیم دانشحویانی که می خواهند ادامه تحصیل دهند به خصوص رشته اقتصاد باید از آمار و ریاضی نسبتاً قویتری برخوردار باشند و روی همین روال یا روی همین برداشتها در مفهوم عامیانه که می گویند اقتصاد فقط علم پول است مطمئناً علم پول نیست و ما باید امکان استفاده اطلاعات آماری را به گونه ای داشته باشیم که بتوانیم پیش بینیهایی که نسل آینده هم خواهند داشت را مورد توجه قرار دهیم.
کاریابی رشته حمل و نقل اقتصادی
دانش آموختگان دوره کارشناسی علوم اقتصادی فارغ از گرایشی که در آن به تحصیل پرداختند، از توانمندیهای لازم برای تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در سطح کارشناسی بهره مند می گردند. از سوی دیگر دانش آموختگان گرایش اقتصاد حمل و نقل به دلیل بررسی مسائل ویژه حمل و نقل از جمله سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل، اثرات خدمات حمل و نقل در بهای تمام شده کالاها، چگونگی حمل و نقل شهری و نقش حمل و نقل در توسعه اقتصادی از تواناییهای لازم برای ارائه خدمات در این زمینه ها در دستگاههای ذیربط برخوردار هستند. وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی، وزارت راه و ترابری و … از جمله دستگاههایی هستند که کارشناسان علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد حمل و نقل می توانند در آنها به انجام فعالیت و کار مشغول گردند.
 

  (گرایش اقتصاد صنعتی)

مقدمه
روند بالای دانش اقتصاد امروزی، ساخته و پرداخته سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات ژرف اندیشمندانی است که سالیان دراز به کوششهای فراوان در این زمینه پرداخته اند. از این رهگذر، علم اقتصاد به بررسی منابع کمیاب، به عنوان یک اصل اساسی در زندگی اقتصادی بشر توجه می نماید که این اصل، خود ناشی از محدود بودن منابع طبیعی و نیروی کار انسانی است.
به بیان دیگر، طبیعت و نیروی کار بشر، توانایی جوابگویی و ارضای نیازهای نامحدود بشر را ندارد و لذا این سؤال طرح می شود که چگونه می توان منابع کمیاب را برای ارضای خواسته های انسان که در رقابت با یکدیگر نیز هستند تخصیص داد، به گونه ای که حداکثر خواسته های یاد شده برآورده گردد؟
رشته علوم اقتصادی با در نظر گرفتن مجموعه اهداف مذکور در گرایش و شاخه های گوناگون خود تلاش می نماید تا اطلاعات و دانشهای لازم را به دانش پژوهان و دانشجویان، ارائه نماید تا از طریق تقویت چنین متخصصانی آنان را در ارائه خدمات هرچه بهتر در آینده جامعه یاری رساند. از این رهگذر، یکی از شاخه های رشته علوم اقتصادی گرایش اقتصاد صنعتی است.
اقتصاد صنعتی شاخه ای از علم اقتصاد است که موضوع آن بررسی ساختار، عملکرد و رفتار در بازار و ارتباط این عناصر با یکدیگر و نظریات صنعتی گوناگون مربوط به شرکتها و بنگاهها می باشد.
در مورد رشته اقتصاد صنعتی یا به عبارتی گرایش صنعتی در رشته اقتصاد، افرادی که می خواهند وارد این رشته شوند باید گذشته از اینکه زمینه های آگاهی در مورد اقتصاد داشته باشند علاقه و آگاهی هم در رابطه با مسائل صنعتی داشته باشند. برای اینکه در آینده قرار است که اینها بعد از فارغ التحصیل شدن در بخش صنعت و در کارخانجات، مشغول به کار شوند.
در رابطه با تواناییهای روحی، ذهنی و جسمی در این رشته محدودیت جسمی خاصی وجود ندارد یعنی برای ورود به این رشته، توانایی جسمی خاصی نیاز نیست؛ اما با توجه به اینکه مباحث ریاضی، نسبتاً در این رشته زیاد است افراد باید از نظر توانایی در مسائل ریاضی و درک مفاهیم، تواناییهای خوب و استعداد کافی داشته باشند.
اما از نظر نقش این رشته در دنیای فردا، به هر حال دنیا و ایران دارد به طرف صنعتی شدن و صنعتی شدن علمی می رود. بنابراین کارخانجات ما طبیعتاً به افرادی که هم به مسائل اقتصادی مسلط باشند و هم دیدگاه صنعتی داشته باشند نیاز بیشتری دارند و این افراد بهتر از کسانی که بدون رویه صنعتی، صرفاً رویه اقتصادی دارند، می توانند در خدمت کارخانجات باشند.
اقتصاد، علم تخصیص بهینه عوامل تولید برای به دست آوردن حداکثر تولید است، صرف نظر از اینکه اقتصاد نظری باشد یا اقتصاد بازرگانی منتهی در شاخه اقتصاد بازرگانی ما به دنبال اهداف دیگری هستیم و می خواهیم که با روشهای بازرگانی به حداکثر تولید و کارآیی برسیم.
نقش اقتصاد را نمی شود تعریف کرد. ما در همه جای دنیای پیشرفته می بینم که اقتصاد باعث پیشرفت کشورهاست؛ مثلاً ژاپن دومین قدرت اقتصادی جهان با برنامه ریزی اقتصادی توانسته به اینجا برسد. در ایران هم ما برای حل مشکلات اقتصادیمان برنامه ریزیهایی می کنیم که بیکاری را از بین ببریم، رشد اقتصادی ایجاد کنیم، کالا تولید کنیم، در واقع تمام اینها بر اساس علم اقتصاد است و در اقتصاد بازرگانی به طور اخص ما به دنبال پیدا کردن راههای هستیم که از طریق بازاریابی بین المللی بتوانیم به تولید بیشتر و درآمد ملی بیشتر دست پیدا کنیم.
تعداد واحد دروس این رشته
دانشجویان گرایش اقتصاد صنعتی با گذراندن یک دوره چهار ساله یا هشت نیم سال تحصیلی، به دریافت مدرک کارشناسی نائل می آیند. این دروس در مجموع ۱۳۵ واحد را شامل می شود که از بیست واحد درس عمومی، ۷۸ واحد درس اصلی و تخصصی و ۲۸ واحد دروس اجباری و ۹ واحد دروس اختیاری تشکیل گردیده است. برخی از مهمترین دروس این گرایش شامل موارد زیر است:
۱. اقتصاد صنعتی با هدف آشنایی با ویژگیها و ساختار اقتصادی و بخش صنعت و ارزیابی استراتژیهای صنعتی در ایران.
۲. اقتصاد کار با هدف آشنایی با نظریه های مربوط به بازار کار و چگونگی تعیین دستمزدها و رابطه آن با سطح عمومی قیمتها، تورم، بیکاری و چگونگی افزایش کیفیت کار.
۳. حقوق کار و روابط صنعتی با هدف آشنایی با مقررات کار و اطلاع از مبانی و تفسیر این مقدمه.
۴. ساختار بازار کار و کارکرد آن با هدف آشنایی با ساختار بازار، صنعت و بازرگانی بین المللی، هزینه ها، سیاست رقابت و مراتب مصرف کننده.
اقتصاد را به طور کلی می توان این طور تعریف کرد که علم تخصیص بهینه عوامل تولید جهت ارضای خواسته های نامحدود بشر برای رسیدن به یک رفاه و آسایش نسبی است. اقتصاد به طور کلی در رابطه با سیاست گذاریها و برنامه ریزیها صحبت می کند چه در ایران چه در جهان، بیشتر به بررسی مشکلات بیکاری، کمبود اشتغال و تولید کم جامعه می پردازد، که سعی دارد این تولید را افزایش دهد و اشتغال را به سطح نامناسبی در جامعه برساند و واضح است که اگر این مشکلات حل شود، مشکلات اجتماعی هم رفع می شود. در واقع، اقتصاد روابط زیادی با علوم دیگر مثل جامعه شناسی، مردم شناسی و علوم اجتماعی دارد.
برای اینکه یک دانشجو بخواهد در این رشته وارد شود بعد از گذراندن کنکور باید در نظر بگیرد که آیا به آن رشته علاقه دارد یا خیر؟ آیا آن خلاقیت خاص را دارد یا نه؟
علم اقتصاد بعد از جنگ دوم جهانی مطرح شد. در واقع با وقوع مشکلاتی که کشورهای صنعتی درگیر آن شدند، این علم از آن زمان پایه گذاری شد. به طور کلی می توانیم بگوییم طریق علم اقتصاد، علمی است که راهکارهایی ارائه می دهد تا در جهت بهینه سازی در واقع از امکانات و منابع تولید استفاده کنیم، به گونه ای که بتوانیم حداکثر حوائج بشری را ارضا کنیم.
اقتصاد، علم تخصیص بهینه منابع کمیاب است در جهت تولید و اینکه چگونه از منابع و عوامل کمیاب استفاده کنیم که بتوانیم در جامعه تولید داشته باشیم تا جوابگوی نیازهای نامحدود بشری باشیم.
بازار کار این رشته
دانش آموختگان دوره کارشناسی علوم اقتصادی، فارغ از گرایشهای تحصیلی از سطحی از مهارتها و توانمندیها برخوردارند که قادر به تصدیق مسائل اقتصادی در زمینه های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در سطح کارشناسی هستند. فعالیت در زمینه ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی و مشاوره در زمینه های گوناگون اقتصادی و دارا بودن صلاحیتهای لازم برای احراز مشاغل کارشناسی در مؤسسات دولتی و غیر دولتی از جمله مشاغلی است که دانش آموختگان گرایش اقتصاد صنعتی قادر به انجام آن خواهند بود. وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله بخشها و دستگاههایی هستند که این افراد می توانند در آنها به کار مشغول شوند.
  (گرایش پول و بانکداری)
مقدمه
اندیشه بانکداری در جهان، از زمانی آغاز می شود که داد و ستد و مبادله کالا میان افراد انسانی شروع شد. از این رو شاید بتوان اقرار کرد که تجارت و بانکداری حتی بیش از آنکه پول به مفهوم امروزی خود مورد استفاده قرار گیرد، عملاً وجود داشته است. از سوی دیگر از زمانی که بشر به تولید کالا به منظور تجارت، مبادرت ورزید، به یک وسیله پرداخت و مقیاس ارزش، نیاز پیدا کرد و به این ترتیب پول، به تدریج اختراع گردید. بعد از آن، همگام با پیشرفت تجارت نیاز به ارائه خدمات اقتصادی مؤسسات مالی نیز خود را جلوه گر ساخت که از این رهگذر انجام وظایف و عملیاتی نظیر نگهداری و حفاظت اشیای قیمتی و مسکوکات فلزی، انتقال این اموال به وسیله اسناد، ایجاد یک مقیاس ارزش و توجه به ایجاد اعتبار و قرض دادن به وسیله سازمان ویژه با عنوان بانک اشاعه پیدا نمود.
رشته علوم اقتصادی به دلیل رابطه تنگاتنگ خود با دو پدیده پول و بانک در یکی از گرایشهای خود با همین عنوان مباحث این حوزه را مورد بررسی قرار می دهد. دانشجویان این رشته با گذراندن دوره پول و بانکداری، مجموعه ای از اطلاعات و تجربیات در زمینه نظامهای مالی و بانکی در دو حوزه داخلی و خارجی را کسب می کنند و برای بر عهده گرفتن مسؤولیتهای آتی تربیت می شوند.
با توجه به حرکت شتابان تخصص و دانش بانکی به سوی آینده و اینکه ما به سرعت دانش فنی بانکی را در دنیا به صورت پیشرفت غیر قابل ملاحظه ای یا بهتر بگویم با سرعت بسیار قابل ملاحظه می بینیم، بایستی خودمان را به نیروهای کارآزموده و تخصصی از جمله مدیریت امور بانکی یا رشته های بانکداری مجهز کنیم. بدین منظور ما دانشکده امور علوم بانکی خودمان را در سیستم بانکی داریم و جای خوشبختی است که می توانیم بگوییم صد در صد دانشجویانی که در آنجا تحصیل می کنند مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند به عنوان یک دانش خوب علمی در رشته های کارشناسی و با تجربه ای که در طول کار به دست می آورند برای بانکها بسیار مفید فایده باشند.
ما علوم بانکی را به این منظور مثبت می بینیم که در سایه دانشگاهها ممکن است ۵ درصد یا ۱۰ درصد یا بسیار تعداد کمتری از این نیروها را جذب سیستم بانکی ببینیم لذا می بینیم که درصد قابل توجهی از نیروها در رشته هایی که مرتبط با امور بانکی نیستند به صورت متفرقه وارد سیستم می شوند که اینها برای خودشان هم در طول مدت خدمتشان یک مقدار مشکلاتی ایجاد می کنند چرا که می بایستی خودشان را، با این علوم تطبیق دهند و خودشان را مطابق علم روز، بالا ببرند تا بتوانند در صحنه رقابت، حضور داشته باشند.
صحبت یکی از کارکنان بانکی در مورد این رشته و کارآیی آن
در دهه اول، علاقه مند به فعالیت در شعبه بودم که به بانک مراجعه کردم، ولی با توجه به رشته تحصیلی من در ستاد و در اداره کارگزینی بانک مستقر شدم. وظیفه یک کارشناس اداره بانک کمک به برنامه ریزی نیروی انسانی و تدوین و تجزیه و تحلیل دستورالعملهای ابلاغی که در زمینه های اداری و پرسنلی هست، می شود.
این دستورالعملها می تواند از استخدام، ترفیع، انتصاب، تشویق و تنبیه و حتی بازنشستگی یک کارمند را پوشش دهد. یک کارشناس اداری، باید در زمینه های مختلف، اطلاعات داشته باشد. این اطلاعات باید هم درون سازمانی باشد هم برون سازمانی. به این علت که کارکنان مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند و برای اینکه ما بتوانیم این مسائل و مشکلات را حل کنیم نیاز داریم که بدانیم سازمانهای مشابه ما و یا مراجع بالاتر چه کمکی می توانند به همکاران ما بکنند.
این شغل، مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد و لذا ما در بعضی از کارهایی که انجام می دهیم لذت می بریم. ناراحتی ما زمانی است که با توجه به چهارچوب و مقررات اداری نمی توانیم نیازها و خواسته های همکارانمان را برآورده کنیم. مسائلی که در زمینه های پرسنلی در بانکها وجود دارد فعالیت و حجم کار و تنوع وظایف همکاران است و این باعث می شود که همکاران ما از صبح تا شب درگیر هستند و آن طور که دلشان می خواهد نتوانند به مشتریان پاسخ دهند در مقابل ما باید بتوانیم با توجه به این همه فشار و مسؤولیت و تنوع وظایفی که برای همکارانمان در واحدها وجود دارد نیازهای مالیشان را هم مرتفع کنیم.
یک کارشناس اداری باید بتواند از لحاظ حقوقی، وضعیت کارکنان شبکه بانکی با سازمانهای دیگر را مقایسه و بررسی کند و در زمانهای خاص با توجه به تورم و هزینه های جاری پیشنهادهای لازم را به مراجع تصمیم گیرنده منعکس کند.
نظام بانکی دولتی نظام پرداخت جدیدی را در حال تدوین دارد که سعی می کند یک بازنگری در مسائل استخدامی، انضباطی و مالی شبکه بانکی داشته باشد و کارشناسان تمام بانکها روی این کار می کنند و به همین دلیل یک کارشناس اداری باید ارتباط منسجمی با بانکهای مختلف داشته باشد تا بتواند این مسائل را هماهنگ انجام دهد. در برخی از بانکهای تجاری تخصصی برخی از مسائل فرق می کند ولی در زمینه پرسنلی به خصوص آیین نامه استخدامی مشترک بانکها مسائل مشترک زیادی وجود دارد.
برخی از دروس اختصاصی علوم اقتصادی گرایش پول و بانکداری
دانشجویان رشته علوم اقتصادی -گرایش پول و بانکداری- با گذراندن یک دوره چهار ساله یا هشت نیم سال تحصیلی، به اخذ مدرک کارشناسی نائل می شوند. از این رهگذر مجموعه ای واحدها در قالب دروس عمومی، پایه و تخصصی ارائه می گردد که برخی از مهمترین آنها بدین قرار است:
۱. عملیات بانکی داخلی با هدف آشنا شدن دانشجویان با نحوه عملکرد بانکها، فعالیتهای بانکی، نقش بانکها در توسعه اقتصادی، مقررات و شرایط عمومی حسابها، اعتبارات، اوراق بهادار و بورس.
۲. عملیات بانکی خارجی با هدف آشنا شدن دانشجویان با چگونگی ارتباط با بانکهای خارجی، اسناد اعتباری ارزی، خرید و فروش ارزهای غیر بازرگانی و بازرگانی.
۳. سازمانهای پولی و مالی بین المللی با هدف آشنایی با چگونگی عملکرد سازمان و مدیریت مؤسسات در ارتباط با مسائل پولی و مالی کشورها.
۴. بانکداری اسلامی و با هدف آشنایی نقش پول و مؤسسات مالی و فعالیتهای اقتصادی در صدر اسلام و بررسی عملکرد بانکداری بدون ربا و ماهیت سیاست پولی در اقتصاد اسلامی.
گزینش دانشجو
پیچیدگی علم بانکداری و پیشرفت روزافزون این علم در صحنه رقابت جهانی ایجاب می کند که دانشجویانی در این رشته پذیرفته یا گزینش شوند که حائز شرایط خاص این علم باشند و خود دانشجو باید توجه داشته باشد زمانی که این رشته را انتخاب می کند علاقه مند به این رشته باشد و علاوه بر علاقه مندی، به علوم ریاضی، آمار، زبان و این دروس نیز تسلط داشته باشد چرا که بعد از انتخاب و اشتغال به تحصیل در این رشته می تواند با دانش این رشته موفقتر باشد و ما از آنجایی که به این ترتیب و با این آگاهی وارد این سیستم شدند، توانستیم در فاصله بسیار کوتاه ظرف ۳ یا ۴ سال اینها را در امور ارزی و کارشناسی با بینشهای بسیار خوب داشته باشیم و به سرعت توانسته اند راه ترقی و پیشرفت خودشان را فراهم کنند.
فرصت شغلی
دانش آموختگان رشته علوم اقتصادی بدون توجه به گرایشی که در آن به تحصیل می پردازند از سطحی از مهارت توانمندیها برخوردارند که توان تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در زمینه های صنعتی، بازرگانی و خدماتی را در سطح کارشناسی دارا هستند. این افراد، پس از گذراندن دوره کارشناسی یاد شده، آمادگی مشارکت و همکاری در ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی و مشاوره در زمینه های اقتصادی را به دست می آورند.
فارغ التحصیلان گرایش پول و بانکداری، به دلیل پرداختن جزئی تر به مسائل پول و بانک از امکان و فرصت شغلی بیشتری برای ارائه خدمات در سازمانها و دستگاههایی همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت بازرگانی و همچنین کار در بخش بانکی کشور برخوردارند. فعالیتهای گمرکی، مالیاتی، حسابداری و برخی بخشهای برنامه و بودجه از دیگر حوزه هایی است که دانش آموختگان این گرایش می توانند به ارائه خدمات و فعالیت در آن بپردازند.

 

برچسب ها

نظرات شما

    ع می گوید :

    سلام۰من قبولی علوم اقتصاد رواوردم منوراهنمای کنیدکه بعدازکارشناسی کجامیتونم سرکاربشم توچه دستگاههای این رشته رومیگیرن؟ممنون

    نوربخش می گوید :

    برای ادامه تحصیل سعی کنید رشتهای مدیریت حسابداری واقتصاد را با هم ادامه بدهید

    نسترن می گوید :

    اقتصاد رشته مهم وشاخه های مدیریتی زیادی دارد

    در مورد ارشد و دکتری هم بگید