الگوی موفقیت تویوتا _ حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی
ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۱:۵۳
ناحیه منو


الگوی موفقیت تویوتا

الگوی موفقیت تویوتا کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام شرکت خودرو سازی ژاپنی تویوتا به گوشش نخورده باشد. این شرکت بزرگ هم اکنون در ژاپن 12 کارخانه تولیدی داشته و محصولات خود را در ...

الگوی موفقیت تویوتا

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام شرکت خودرو سازی ژاپنی تویوتا به گوشش نخورده باشد. این شرکت بزرگ هم اکنون در ژاپن ۱۲ کارخانه تولیدی داشته و محصولات خود را در ۱۷۰ کشور و منطقه در سراسر جهان به فروش می رساند.

شرکت تویوتا که در ابتدای کار خود یک کارخانه ریسندگی بود، هم اکنون با درآمد سالانه ۱۸۶.۱ میلیارد دلار، سومین شرکت خودرو سازی در دنیا است. اما تا به حال از خود پرسیده اید رمز موفقیت این شرکت بزرگ و پر درآمد چه بوده؟ شاید شما نیز با الگو گرفتن از شیوه مدیریتی این شرکت و آگاهی از رموز موفقیت تویوتا بتوانید کسب و کار خود را فراتر از آنچه انتظار می رود، گسترش دهید. پس با ما همراه باشید تا با دلایل موفقیت این شرکت و اصولی که به آن پایبند است آشنا شویم.

 

اصول راه تویوتا

 

همچنین شرکت تویوتا در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱۴ اصل به نام راه تویوتا منتشر نمود که در آن ارزش ها و طرق مشارکت اشخاص در سازمان تویوتا بیان شده بود. این اصول ۱۴ گانه بیش از آنکه راهی برای بهبود تولیدات باشند، بیشتر به مانند یک فرهنگ شررکتی هستند، به شرح زیر است:

  • تلاش کنید و موفقیت ها را خودتان شخصا درک نمایید.
  • به توسعه کار تیم ها یا افرادی که شیوه و فلسفه شرکت را دنبال می کنند، کمک کنید.
  • به تامین کنندگان و شرکای تجاری خود در توسعه کارشان کمک کرده و از این طریق احترامی که برای آنان قائل هستید را نشان دهید.
  • برای داشتن یک شبکه سازمانی یاد گیرنده، مشکلات را به شدت انعکاس داده و دائما به بهبود نقایص بپردازید.
  • برای اخذ یک تصمیم عجله نکنید، تمامی راه ها را بررسی نموده و با مشورت و توافق جمعی بهترین تصمیم را بگیریدو اما پس از آنکه تصمیم گرفته شد، فورا آن را به مرحله اجرا بگذارید.
  • تلاش کنید افرادی را برای رهبری آموزش دهید که برای زندگی خود فلسفه داشته باشند، از کار درک صحیحی داشته باشند و آن را به دیگران تعلیم دهند.
  • حتی در شرایطی که برنامه های بلند مدت، اهداف کوتاه مدت مالی شرکت را پاسخگو نیست، تصمیمات مدیریتی خود را بر اساس اهداف بلند مدت تنظیم نمایید.
  • فرآیندی برای شناخت مشکلات ایجاد نمایید.
  • با کمک سیستم تولید ناب، از تولیدات بیش از حد بپرهیزید.
  • فشار کاری لاکپشتی داشته باشید نه خرگوشی، یعنی متعادل کار کنید.
  • برای شناسایی مشکلات و پرهیز از دیده نشدن آن ها از کنترل چشمی بهره بگیرید.
  • برای آنکه در اولین سری تولید هر محصول، به بالاترین کیفیت دست یابید، در هنگام مواجهه با مشکلات احتمالی از فرهنگ توقف کار و حل مشکل استفاده نمایید.
  • توانمند سازی کارکنان و بهبود مستمر آنان امری ضروری است. برای دست یابی به این مهم اهداف شرکت را استاندارد سازی نمایید.
  • صرفا از فناوری های آزمایش شده برای خدمت به کارکنان و تولید محصولات خود استفاده نمایید.

 

موارد یاد شده برخی از مهم ترین اصول مدیریتی یا به عبارتی دیگر راه تویوتا بود. در مقاله آتی با شعارها و فرهنگ سازمانی تویوتا آشنا خواهیم شد.

برچسب ها

نظرات شما