تحلیل شرکت های برتر ایرانی
تحلیل شرکت های برتر ایرانینتایج رتبهبندی شرکتهای برتر اقتصاد ایران نشان میدهد صد شرکت اول در سال گذشته ٦١٤ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان فروش داشتهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی در ...
تحلیل شرکت های برتر ایرانی
نتایج رتبهبندی شرکتهای برتر اقتصاد ایران نشان میدهد صد شرکت اول در سال گذشته ۶١۴ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان فروش داشتهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی در حدود ٣/١٨درصد را نشان میدهد.بررسیها نشان میدهد اقتصاد ایران در سال گذشته مانند سالهای قبل با تمرکز بالا روبهرو است. برآوردها حاکی از آن است که نخستین شرکت پرفروش ایران، ٨/٢٣برابر صدمین شرکت پرفروش، درآمد کسب کرده است که این فاصله بزرگ دلیل همین مدعاست.
بررسی جداول ارایه شده در حوزه صد شرکت اول نشان میدهد ١٠ شرکت ابتدایی فهرست فروشی ١٨ برابری نسبت به ١٠ شرکت انتهایی فهرست صد شرکت برتر اقتصاد ایران دارند.
در حالی که میزان درآمد پرفروشترین شرکت ایرانی در سال ١٣٩٣ نسبت به میزان فروش پردرآمدترین شرکت ایرانی در سال ١٣٩٢ کاهشی ١٠ هزار میلیارد تومانی داشته اما برآوردها حکایت از افزایش سقف کمترین میزان فروش در میان صد شرکت برتر دارد.
بر این اساس فروش صدمین شرکت فهرست در سال گذشته اندکی بیش از هزار میلیارد تومان بود که این رقم با تجربه رشدی ٣/٢٧درصدی به بیشتر از یک هزار و ٢٩٣ میلیارد تومان افزایش یافت. حجم فروش صد شرکت اول ایرانی ٨۵درصد از کل فروش ۵٠٠ شرکت را به خود اختصاص میدهد.
سیطره شرکتهای بزرگ بر اقتصاد ایران
براساس این گزارش ١۵ شرکت ابتدایی فهرست ۶/۴٩درصد فروش صد شرکت را شکل میدهد که نشاندهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکتهای بزرگ ایران است. مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر ایران نیز تاکید کرد در ایران شرکتهای بزرگ غالبا بزرگ متولد میشوند و کمتر پیش میآید که شرکتهای کوچک بهتدریج مسیر بزرگ شدن را طی کنند. وی البته توضیح داد که شناسایی شرکتهایی که بیشترین رشد را تجربه میکنند نیز در عملیات رتبهبندی شرکتهای برتر در دستور کار قرار میگیرد.
پرفروشها چه کسانی هستند؟
بررسیها نشان میدهد در میان ١٠ شرکت و هلدینگ پرفروش اقتصاد ایران، نقش شرکتهای پتروشیمی و پالایشی و بانکها بسیار پررنگ است. این در حالی است که طی سالهای قبل همواره خودروییها نقشی مهم در این فهرست بازی میکردند اما در سال جاری تنها یکی از شرکتهای خودرویی توانسته است رتبه هفتم فروش را از آن خود کند.
به این ترتیب پتروشیمیها و پالایشیها و بانکها را میتوان پرفروشترین شرکتهای ایرانی در سال گذشته لقب داد. در مجموع بانکها قدرتمندترین گروه از نظر فروش در سال ١٣٩٣ بودهاند. این گزارش نشان میدهد در مجموعه، بانکها ۵/٢۵درصد، فرآوردههای نفتی ١۶درصد، پتروشیمی ١٢درصد، خودرو ٨/۵درصد و فلزات اساسی ۴/۵درصد از فروش در تمامی رشتههای صنعتی را به خود اختصاص دادند.
بانکها پولدارترین بنگاههای ایرانی
هر چند نام بانکها در میان ١٠ شرکت پرفروش ایران به چشم میخورد و در این حوزه رقابت تنگاتنگی با پتروشیمیها و پالایشیها دارند اما بررسی فهرست شرکتهایی که بیشترین دارایی را دارند، نشان میدهد بانکها بدون رقیب پیشتاز این گروه هستند. در میان ١٠ شرکت با بیشترین دارایی در ایران، نام هشت بانک به چشم میخورد. درویش، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر نیز در این خصوص میگوید: طبق روال سالهای گذشته باز هم بانکها ثروتمندترین شرکتهای کشور هستند و بیشترین دارایی شرکتها در سال ١٣٩٣ به ترتیب در اختیار بانکهای ملت، ملی، صادرات، تجارت و پارسیان است.
اشتغالزاترین شرکتهای ایران
بررسی وضعیت اشتغالزاترین شرکتهای ایرانی نشانگر حضور پررنگ بانکها در این حوزه است. از میان پنج شرکتی که بالاترین میزان اشتغال در فهرست را دارند، نام سه بانک و دو شرکت خودروسازی به چشم میخورد. بر این اساس در پنج شرکتی که بالاترین آمار اشتغال را به خود اختصاص دادهاند، بیش از ٢٠٩ هزار نفر مشغول به کار هستند.
سودآورترین صنایع ایران
هرچند بیشترین دارایی، اشتغالزایی و فروش را بانکها به خود اختصاص دادهاند اما بررسیها نشان میدهد بیشترین سودآوری به شرکتهای فعال در حوزه نفت و مخابرات مربوط است. در میان پنج شرکتی که بالاترین سودآوری را به خود اختصاص دادهاند، سه شرکت پتروشیمی و نفتی و دو شرکت مخابراتی حضور دارند. بیشترین بازدهی و صادرات نیز بدون حضور رقیبی جدی به شرکتهای فعال در حوزه پتروشیمی اختصاص دارد. بالاترین ارزش بازار اما به شرکتهایی که در حوزه پتروشیمی، مخابرات و فولاد فعالیت دارند، تعلق یافته است.
قیمتها منعکسکننده واقعیات نیستند
در این گزارش تاکید شده است که در اقتصاد ایران مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمتها منعکسکننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند. وجود یارانههای مختلف، دخالتهای دولت در کنترل قیمتها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمتها میشود. از اینرو قیمتها قادر نیستند وضعیت واقعی رشد یک شرکت را نشان دهند. براساس این گزارش رشد فروش یک شرکت در یک اقتصاد سالم نشاندهنده افزایش قیمت محصولات فروش رفته و مقدار عددی محصولات فروخته شده است.
سهم بالای خصوصیها
براساس این گزارش از میان شرکتهای برتر اقتصاد ایران ۵/۶۴درصد شرکتها خصوصی، ٢/٢۶درصد عمومی و ۴/٩درصد دولتی بودهاند. در این گزارش شرکت دولتی شرکتی خوانده میشود که بیش از ۵٠ درصد سهام آن در مالکیت سازمانها یا شرکتهای دولتی باشد. شرکت خصوصی نیز به شرکتی اطلاق شده است که بیش از ۵٠ درصد سهام آن در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی باشد. شرکت با مالکیت عمومی نیز شرکتی است که بیش از ۵٠ درصد سهام آن در مالکیت نهادها و موسسات عمومی باشد. این نکته با توجه به قوانینی نظیر قانون محاسبات عمومی کشور و قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مد نظر قرار گرفته است.