ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۳:۳۲
ناحیه منو


توریسم و شبکه های اجتماعی راه خروج از رکود اقتصادی

در شرایط کنونی کم هزینه ترین راه رسیدن به رشد اقتصادی صنعت گردشگری می باشد ، توریسم و شبکه های اجتماعی راه خروج از رکود اقتصادی می باشد. بسیاری از جوانان رغبتی یه سفرهای داخلی ...

شبکه های اجتماعی و اقتصاد

در شرایط کنونی کم هزینه ترین راه رسیدن به رشد اقتصادی صنعت گردشگری می باشد ، توریسم و شبکه های اجتماعی راه خروج از رکود اقتصادی می باشد. بسیاری از جوانان رغبتی یه سفرهای داخلی ندارند و در اصل شناختی از کشور خود ندارند. شما چقدر ایران را می شناسید؟ اگر این سئوال را یک دوست در ایران خودمان یا یک کاربرشبکه اجتماعی از آنسوی دنیا از شما بپرسد، چقدر مسلط هستید که پاسخ های دقیق ومنصفانه بدهید؟ چه مکان هایی را برای بازدید توصیه می کنید؟وقتی تکه های این پازل را کنار هم بگذارید،پاسخ این سئوال که چرا مقصد گردشگران خارجی ایران نیست،به روشنی داده می شود.

البته نباید فراموش کرد که این روزها گسترش شبکه های اجتماعی شیوه های سنتی جذب گردشگررا تغییر داده است. توریست ها از طریق شبکه های اجتماعی مکان های توریستی را به سرعت پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز برای سفر پیدا می کنند،اما مسئله اینجاست که برای ارایه اطلاعات به همان توریست داخلی یا خارجی چقدر دیتا تولید شده است.

براساس گزارش سازمان بین المللی گردشگری، درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۷۵ میلیارد دلار گزارش شده که رشد ۳۳ میلیارد دلاری را نسبت به سال ۲۰۱۱ نشان می دهد. در سال۲۰۱۳ یک میلیارد و ۸۷ میلیون توریست در سطح جهان مسافرت کرده‌اند که نسبت به سال قبل این میزان، پنج درصد افزایش داشته است. در این میان، قاره اروپا با جذب ۵۵۳ میلیون توریست، سهمی ۵۲ درصدی در این صنعت داشته، سهم آسیا و حوزه اقیانوس آرام ۲۳ درصد و سهم خاورمیانه حدود پنج درصد اعلام شده است.

صنعت گردشگری گسترده ترین صنعت خدماتی و مهم ترین صنعت اشتغال زا و ورود ارز در دنیا است که می تواند به موتور توسعه اقتصاد کشورتبدیل شود. دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات به کسری از ثانیه تبدیل شده است. اکنون این فرصت پیش رو است که از شبکه های اجتماعی در جهت معرفی جاذبه های توریستی ایران بهره گرفت.کمپین مردمی اینستاگرام jayikehastam که با هدف معرفی جاذبه های گردشگری ایران در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده و به موفقیت های بزرگتر می اندیشد.چه آنکه بازخوردهای این حرکت تا به امروز نیز بسیار امیدبخش بوده، با این حال دستیابی به اهداف این حرکت نیازمند کمک و همیاری همه مردم ایران است.

درآمد حاصل از صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی پس از صادرات سوخت‌، تولیدات پتروشیمی، غذا و خودرو سودآورترین صنعت جهان بوده و بیشترین میزان گردش مالی را در سطح جهان به همراه دارد. صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه مهم‌ترین منبع درآمد ارزی محسوب می‌شود. حتی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش های خود  بارها مطرح کرده اند که اقتصادهای نوظهور  نیز به سرعت به سمت توسعه صنعت گردشگری حرکت کرده و در سال‌های اخیر نقش کلیدی در اقتصاد آنها ایفا کرده است.به عنوان مثال تایلند رشد ۲۵ درصدی، هند رشد ۲۲ درصدی، لهستان رشد ۱۳ درصدی، آفریقای جنوبی رشد ۱۸ درصدی، مصر رشد ۱۴ درصدی، ویتنام رشد ۱۸ درصدی و اوکراین رشد ۱۳ درصدی درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری  تنها در سال ۲۰۱۲ را تجربه کرده‌اند.

“جایی که هستم ، jayikehastam” عنوان کمپینی است که حدود یکسال گذشته در شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام ایجاد شد و از همان روزهای اول مورد اقبال بسیاری از کاربران داخلی و خارجی قرار گرفته است.هدف ابتدا معرفی ایران و فرهنگ ایرانی ، خارج از تصویری بود که طی چند سال گذشته در افکار عمومی دنیا از ایران ارایه شده بود. وقتی ایده تشکیل چنین کمپینی مطرح شد،شاید کسی گمان نمی کرد که با این سرعت مورد استقبال رسانه های بین المللی قرار بگیرد.این استقبال را می توان در گزارش شبکه های مختلف مانند بی بی سی یا استفاده کاربران خارجی از هشتگ جایی که هستم (#jayikehastam) مشاهده نمود .پیوندی که می تواند به تقویت بنیه اقتصادی و بهبود تعاملات بین المللی بینجامد. امید است این مسئولین با این فعالیت های به روز همگام شده و در رسیدن به راه های نوین جذب سرمایه پیشگام و حامی باشند.

برچسب ها

نظرات شما

    mandana می گوید :

    بنظرم عدم موفقیت صنعت توریسم درایران به دلایل زیرارتباط دارد ۱ محدودیت برای توریستتها ۲صدور روادید مشکل برای توریسها درسفارتخنهای ایران درخارج۳نبود امکانات اقامتی مناسب در ایران۴نشنا ختن اثار تاریخی ایران۵عدم تبلیقات مناسب