روند شکایت از بانک ها _ حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی
ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : سه شنبه, ۳۰ مرداد , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۶:۰۸
ناحیه منو


روند شکایت از بانک ها

به گزارش حساب من بانک مرکزی در جدید ترین بخشنامه خود  با موضوع شکایت از بانک ها به شبکه بانکی از آنها خواسته به شکایت های مشتریان خود رسیدگی کنند. صدور چنین بخشنامه هرچند بسیار ...

به گزارش حساب من بانک مرکزی در جدید ترین بخشنامه خود  با موضوع شکایت از بانک ها به شبکه بانکی از آنها خواسته به شکایت های مشتریان خود رسیدگی کنند. صدور چنین بخشنامه هرچند بسیار دیر اما نیک و خجسته است اما می توان نکاتی را در باب ابلاغ این بخشنامه و دستورالعمل به شبکه بانکی به مسئولان خاطرنشان کنیم.

ابلاغ این بخشنامه با چنین ادبیاتی به نظر می رسد به کار همان مدیران بانک ها و موسسات اعتباری می آید و بعید است گره‌ای از کار شهروندان و بخصوص مشتریان بانک ها باز نخواهد کرد. علت ذکر چنین مساله ای طولانی بودن این بخشنامه و نحوه عمل آن می باشد که مثلا مشتریان بانک ها و موسسات اعتباری ابتدا شکایت خود از بانک را باید به واحد مربوط در بانک که می بایست تشکیل شود ارائه دهند.

واحد رسیدگی به شکایت از بانک ها می بایست ظرف مدت ۳۰ روز به این شکایت پاسخ دهد و اگر مشتری قانع نشد به بانک مرکزی ارجاع داده شود تا پس از ده روز نظر بانک مرکزی به هر دو طرف (بانک و مشتری) ابلاغ و لازم الاجراست.

حال تصور کنید یک مشتری با کلی دغدغه و مشکلات روزمره زندگی بخواهد از یک خدمت بانک و موسسه اعتباری رضایت نداشته باشد و به واحد مربوطه شکایت برد تا واحد مربوطه پس از ۳۰ روز !! پاسخ مشتری را بدهد!!

حل مشکلات مشتریان با بانک ها و موسسات اعتباری اقدامی پسندیده است اما بسیار بهتر بود که واحد مربوط به شکایت از بانک ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی تشکیل می شد تا مشتری مستقیما با بانک مرکزی در ارتباط باشد.

در غیر این صورت پیشتر واحد بازرسی در بانک ها و موسسات اعتباری وظیفه حل مشکلات بین مشتری و شعبات بانک را داشته و اکثر اوقات نیز طرف بانک مطبوع خود را می گیرد! (اگر الزاما چنین نباشد، این دیدگاه در بین مشتریان وجود دارد)

نکته دیگری که به نظر حائز اهمیت است این است که بانک مرکزی می بایست نصب چنین بخشنامه ای که حکایت از پیگیری شکایت می بادشد را در معرض دید مشتریان بانک ها الزامی کند. در غیر این صورت این بخشنامه نیز همانند سایر بخشنامه ها به زودی به بایگانی سپرده می شود و مشتریان اطلاع چندانی از چنین حق و حقوق خود درباره رسیدگی به شکایت از بانک ها و موسسات ندارند.هر چند این مسائل در بانک های خصوصی کمتر مشاهده می شود.

برچسب ها

نظرات شما

    mahdokt می گوید :

    mage mishe shekyat kard?

    زمانی می گوید :

    بسیار خوب است که امکان شکایت از دستکاه حقوقی میسر گشته است

    زهرا می گوید :

    نمی دونستم میشه شکایت کرد از بانک