ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۲۰:۰۱
ناحیه منو


سقوط فروش آیفون

به گزارش وبسایت مالی و اقتصادی حساب من برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون، اپل کاهشی ۱۲.۷۵درصدی را در درآمد سه ماهه خود اعلام کرده است. با این شرایط، آیفون نخستین کاهش فروش را ...

به گزارش وبسایت مالی و اقتصادی حساب من برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ تاکنون، اپل کاهشی ۱۲.۷۵درصدی را در درآمد سه ماهه خود اعلام کرده است. با این شرایط، آیفون نخستین کاهش فروش را از زمان تولید خود در سال ۲۰۰۷ تجربه می‌کند.

رشد اپل در بازار فروش متوقف شده و این رویداد کوچکی در بازار تکنولوژی است. شرکت اپل برای نخستین بار از ماه آوریل سال ۲۰۰۳ کاهش درآمد سه ماهه خود را اعلام کرده است. بدین ترتیب آن‌گونه که انتظار می‌رفت فروش صعودی آیفون تا ابد ادامه نخواهد یافت. درآمد شرکت اپل در فاصله ماه ژانویه تا ماه مارس ۲۰۱۶ به ۵۰میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار رسید، درحالی‌که این مبلغ در مدت مشابه سال پیش حدود ۵۸میلیارد دلار بوده که به عبارتی ۱۲.۷۵درصد کاهش داشته است. توقف ۱۳ سال فروش تصاعدی شرکت اپل عمدتا به فروش آیفون مربوط می‌شود؛ تلفن هوشمندی که فروش آن ۶۶درصد از درآمد اپل را در سال ۲۰۱۵ در بر داشته است.

این کاهش فروش ریشه در این موضوع دارد که اپل آنچنان که باید کارآمد نبوده است. فروش شرکت در سال جاری ۵۱میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه آیفون در مقابل ۶۱میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه در سال گذشته بوده است. به چه دلیلی جذابیت آیفون تا این حدکاهش یافته است؟ در پاسخ به این پرسش بانک «مورگان استنلی» به قیمت بالای این تلفن در بازار‌های بین‌المللی و به همان نسبت بازار‌های مجهز اروپایی اشاره می‌کند که مانعی برای تقاضای بازار آیفون محسوب می‌شود. چنان که گوشی آیفون s6 هم نوآوری چندانی به همراه نداشته و همین‌طور در مورد آیفون SE که به تازگی وارد بازار شده و تنها نسخه کوچکی از فرمت قبلی خود در سال ۲۰۱۵ است.

مدیر مالی شرکت اپل در این رابطه می‌گوید: «آنچه بیش از هر چیز کاهش یافته تعداد افرادی است که نسخه به روز شده آیفون را خریداری می‌کنند، سال گذشته روند تعویض مدل‌های قدیمی با جدید بسیار قوی‌تر بوده است.»

وفاداری مشتریان به آیفون

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵، سیر تعویض آیفون قدیمی با مدل جدید و به روز شده، از ۲۴ ماه به ۲۸ رسید و «Citigroup» پیش‌بینی می‌کند در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به ۲۹ ماه برسد. بانک «مورگان استنلی» بر این عقیده است که دارندگان آیفون ۶ و s6 انگیزه زیادی برای تعویض گوشی خود ندارند. بنابراین، کاهش فروش گوشی‌ها باید برای مجموع این سال‌ها در نظر گرفته شود.

آیفون تنها محصول شرکت اپل نیست که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. آی‌پد نیز با کاهش فروش مجدد در سال جاری به روند نزولی فروش خود ادامه می‌دهد. با وجود تولید مدل جدید و بسیار کوچک iPad pro این محصول در سال جاری ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه فروخته، در حالی‌که فروش آن در سه ماهه مشابه سال گذشته ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه بوده و همین‌طور در مورد کامپیوترهای مک که تاکنون فروش بسیار قوی و خوبی داشته، اپل در سال جاری ۶۰۰هزار دستگاه کمتر از سال پیش و به عبارتی دقیقا به تعداد ۴میلیون دستگاه فروش داشته است.

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از فروش ساعت اپل که نخستین سال بازاریابی خود را جشن گرفته در دسترس نیست. اگر وضعیت فروش این محصولات به درستی ارزیابی شده باشد، تردید‌هایی در مورد تولید محصولاتی با توانایی جذب مخاطبان گسترده‌تر به‌وجود خواهد آمد.

اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا شرکت اپل باید در مورد این روند نگرانی داشته باشد؟ بی‌تردید این نتیجه‌گیری کمی زود هنگام به نظر می‌رسد. در درجه اول به این علت که اگر دارندگان آیفون کمتر به تعویض آن علاقه نشان می‌دهند، لااقل به برندی که خریداری می‌کنند، وفادار هستند و دوم اینکه حتی با وجود چنین ترمز کوچکی در مسیر فروش این محصول، اپل همچنان به سود‌آوری بالای خود ادامه می‌دهد.

این شرکت در سه ماهه اخیر سود قابل توجهی در حدود ۱۰میلیارد و ۵۰۰هزار یورو داشته است. با توجه به سود ۱۳.۵میلیاردی سال گذشته، به‌طور مسلم این سود کاهش یافته، ولی فاصله ۳۹.۴درصدی شرکت اپل با دیگر شرکت‌های این حوزه بی‌گمان آنان را شگفت زده خواهد کرد. شرکت اپل به سادگی بیانگر این ضرب المثل است که هیچ درختی تا آسمان رشد نمی‌کند.ت

برچسب ها

نظرات شما