ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۸:۴۲
ناحیه منو


سهم ارث زنان از مردان کمتر نیست – پاسخ به سوالات کاربران

سهم ارث زنان از مردان کمتر نیست در آیه ۱۱ این سوره سهم الارث فرزندان پسر و دختر، پدر و مادر و برادران و خواهران با فروض مختلف آن به زیبایی و دقت بیان شده است. ...

سهم ارث زنان از مردان کمتر نیست
در آیه ۱۱ این سوره سهم الارث فرزندان پسر و دختر، پدر و مادر و برادران و خواهران با فروض مختلف آن به زیبایی و دقت بیان شده است. در ابتدای این آیه می خوانیم:
«یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ…»
«خداوند درباره (ارث) فرزندانتان به شما سفارش مى‏کند، براى پسر مانند سهم دو دختر است…» (سوره نساء، آیه ۱۱)

از جابر بن عبد اللَّه انصاری نقل شده که می گوید بیمار شده بودم، پیامبر (ص) از من عیادت کرد و من در آن لحظات بى هوش شده بودم. پیامبر (ص) آبى خواست و با مقدارى از آن وضو گرفت، و بقیه را بر من پاشید. به هوش آمدم، عرض کردم اى رسول خدا، تکلیف اموالم بعد از من چه خواهد شد؟ پیامبر (ص) پاسخی ندادند. چیزى نگذشت که آیات ابتدایی سوره نساء نازل شد و سهم وراث در آن به دقت تعیین شد.
در اینجا سوالی پیش می آید که فلسفه بیشتر بودن سهم پسران نسبت به دختران در ارث چیست؟ آیا این تبعیض محسوب نمی شود؟

پاسخ را در قالب سه نکته به اختصار بیان می نماییم:
* بهره مندی دختر از ارث بیشتر است یا پسر!؟
قطعا این نحوه محاسبه تبعیض نیست زیرا گرچه دریافتى ارث زن نصف مرد است، ولى بهره گیرى اش دو برابر مرد است. چطور؟
فرض کنید مقدار موجودى ۳۰ باشد که دختر ۱۰ و پسر ۲۰ مى برد. ولى دختر به خاطر آنکه تعهّدى ندارد، سهم خود را پس انداز مى کند و براى مخارج زندگى از سهم پسر که ۲۰ بود بهره مند مى شود. پس نیاز خود را از سهم مرد تأمین کرده و سهم خود را ذخیره دارد. بنابراین دختر در گرفتن نصف مى گیرد، ولى در بهره گیرى کاملًا تأمین است.
سهم ارثیه زنان از مردان کمتر نیست
با اینکه ظاهرا ارث مرد دو برابر زن است اما با دقت بیشتر روشن می شود که از یک نظر ارث زنان دو برابر مردان می باشد! و این بخاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است.
توضیح اینکه وظائفى بر عهده مردان گذارده که با توجه به آن نیمى از درآمد مردان عملا خرج زنان می شود، در حالى که بر عهده زنان چیزى گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او، از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد، و هزینه زندگى فرزندان خردسال نیز بر عهده اوست، در حالى که زنان از هر گونه پرداخت هزینه‏اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنا بر این یک زن می تواند تمام سهم ارث خود را پس‏انداز کند، در حالى که مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج کند، و نتیجه آن عملا چنین می شود که نیمى از درآمد مرد براى زن خرج می شود، و نیمى براى خودش، در حالى که سهم زن هم چنان بحال خود باقى می ماند.
*** پاسخ ساده و کوتاه ائمه به این شبهه
این سوال تازگی ندارد و از همان ابتدای تشریع احکام بیان می شد و ائمه علیهم السلام نیز پاسخ های فراوانی به آن داده اند. برای نمونه امام جواد علیه السلام در توضیح این سوال می فرمایند:
«هیچگونه هزینه فردى و اجتماعى بر عهده زن نیست، علاوه بر آنکه هنگام ازدواج مهریه مى گیرد، ولى مرد هم مهریه مى دهد؛ هم خرج زن را عهده دار است. (نفقه بر گردن مرد است) زن بدون هیچ مسئولیّتى سهم ارث دریافت مى کند و حقّ پس انداز دارد ولى در بهره گیرى، از همان سهم مرد بهره مى گیرد.» (تفسیر نور الثقلین) در روایات دیگری امام صادق (ع) فرمودند که زن از جهاد، نفقه و دیه معاف شده و این سه بر عهده مرد قرار داده شده اند لذا زن یک سهم و مرد دو سهم می برند. (کافی، ج ۷، ص ۸۵، ح ۳) و باز امام صادق (ع) در پاسخ به عبدالله بن سنان در خصوص اینکه چرا سهم مرد دو برابر زن است، فرمودند: «تا آن را مهریه زن قرار دهد.» (علل الشرایع، ص ۳۴۸، ح ۲)

برچسب ها

نظرات شما

    وفاییv می گوید :

    بهر حال قانون اسلامی قانون خاص خودش است که می بایست رعایت شود ولی این قانون بیشتر به نفع مردان است و حقوق مرد دو برابر زن میباشد



خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید