فین تک چیست ؟
فین تک چیست ؟ از آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد چنین استارتآپهایی میدانند، تمایل به سرمایهگذاری در این شرکتهای نوپا هم افزایش پیدا کرده است. تا جایی ...
فین تک چیست ؟
از آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد چنین استارتآپهایی میدانند، تمایل به سرمایهگذاری در این شرکتهای نوپا هم افزایش پیدا کرده است. تا جایی که بر اساس آمار منتشر شده در این زمینه، میزان سرمایهگذاری جهانی در استارتآپهای فینتک در سال ۲۰۱۴ به ۱۲ میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
شرکتهای فینتک قرار نیست بانکها و موسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند. این استارتآپها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانستهاند تمام مشتریان قدیمی و وفادار بانکها را به خودشان جلب کنند.
یکی از بهترین نمونههای این استارتآپها شرکت Square است که پرداختهای اعتباری را برای کسبوکارهای کوچک راحتتر کرده و حجم تراکنش مالی بانکها را افزایش داده است. با این اوصاف استارتآپهای فاینتک با سه روش اساسی صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل میدهند.
روش اول این است که بازیگران عرصه فاینتک هزینهها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویسهای مالی را افزایش میدهند. این شرکتهای کوچک مجبور به رعایت همه قوانین سخت و دست و پا گیر سیستمهای قانونگذاری و شبکه شعبات موسسات و بانکها نبوده و الزامی برای محافظت از تجارتهای موجود ندارند. به عنوان مثال بیش از نیمی از درخواست وامها از استارتآپ وامدهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاری عادی و اغلب از سوی کسبوکارهای کوچک میآید. استارتآپ TransferWise هم هزینه جابهجایی و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانکهای سنتی کاهش داده است.
دومین راه موثر این استارتآپها توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسکهای احتمالی است.
این شرکتهای کوچک همه چیز را از بررسیهای مطرح شده در رسانه- شبکههای اجتماعی گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمینههای مختلف ارزیابی میکنند تا متوجه شوند که کسبوکارهای کوچک دقیقا چه اهدافی دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به آنها انجام میدهند تا به این ترتیب بتوانند در این مسیر به خوبی و درستی قرار بگیرند.
سومین روش این شرکتهای نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است. یکی از مهمترین ابزارهایی که این شرکتهای نوپا در این مورد در اختیار دارند اینترنت است.
استارتآپهای فاینتک که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحتتاثیر محدودیتهای اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار میگیرند و به این دلیل میتوانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند.
امکانات جالب و مفید تکنولوژی برای خدمات مالی
صنعت خدمات مالی و بانکداری این روزها بیشتر از همیشه ریشه در نوآوری و خلاقیت دارد.
این روزها دیگر تقریبا هر کسی بدون هیچ سرمایه یا دست کم با سرمایهای اندک اما با استفاده از یک لپتاپ، یک ارتباط اینترنت بیسیم و یک کارت اعتباری میتواند کسبوکار کوچکی راه بیندازد.
همانطور که انتظار میرود، این روند به ایجاد تحولاتی چشمگیر در شرکتهای بزرگ و مهمتر صنعت خدمات مالی و تکنولوژیهای که با آن کار میکنند، نیاز دارد. هرچند از نظر بانکها و موسسات مالی قدیمی و سنتی این نوآوری مخرب است، اما این روند برای شرکتهایی که از مزایای نوآوریهای جدید در این زمینه بهره میبرند قطعا جذاب و جالب خواهد بود.
«سین بلکا» مدیر شرکت نوپای
Fidelity Labs که در زمینه ارائه راهکارها و محصولات نوآورانه برای شرکتهای مالی و سرمایهگذاری فعالیت میکند، در این مورد میگوید: «نوآوری مزایایی مانند سرعت بیشتر، هزینههای کمتر و کیفیت بهتر را برای ایجاد بهترین تجربه برای مشتریان به همراه خودش میآورد.»
شرکتهایی مانند Fidelity Labs به دنبال تزریق تکنولوژی و نوآوری به سرویسها و خدماتشان هستند تا از مزایای رقابتی آنها بهرهمند شوند. چنین شرکتهایی میتوانند با بهرهگیری از نوآوری، راهکارهایی جدید برای ورود به بازار را توسعه بدهند. و به این ترتیب است که صنعت خدمات مالی و بانکداری حالا هر روز در حال دگرگونی می باشد.دنیای اقتصاد