ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : یکشنبه, ۲۸ بهمن , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۷:۲۶
ناحیه منو


مبانی اقتصاد برای مدیران

بسیاری از مدیران با تکیه بر تخصص خود به مدیریت سازمان و کسب و کار میپردازند اما نگاه و دانش مبانی اقتصاد برای مدیران باعث افزایش بهره وری و کسب سود بیشتر میشود، در این ...

بسیاری از مدیران با تکیه بر تخصص خود به مدیریت سازمان و کسب و کار میپردازند اما نگاه و دانش مبانی اقتصاد برای مدیران باعث افزایش بهره وری و کسب سود بیشتر میشود، در این فرصت قصد داریم به مبانی اقتصاد برای مدیران بپردازیم:

اول مسایل و اتفاقاتى که در صنعت خود مى افتد. مثلا تولید کننده محصولات شیمیایى باید بداند که در صنعت محصولات شیمیایى چه اتفاقى مى افتد. این بخش از مهمترین لایه هاى محیط است که معمولا هم اطلاعات مدیران خوب است .

دوم ، مسایل محیط و فضاى اقتصاد ملى – مدیران باید اطلاعات و تحلیل بروز از تحولات محیط ملى کشور داشته باشند. آشنایى با تورم ، تولید ملى ، نقدینگى ، بورس ایران و بورس کالاى ایران ، نرخ سود، حجم بدهى هاى دولت و چگونگى حل و فصل کردن آنها و متغیرهاى دیگر ،
سوم ، متغیرهاى جهانى ، آنهایى که روى هر صنعت اثر میگذارد، همانند نرخ کالاها در بورسهاى جهانى ، قیمت نفت ، نرخ برابرى ارزهاى جهانى با هم ، وضعیت بورس هاى جهانى ، نرخ بهره در سطح جهان و کشورهاى مطرح و متغیر هاى دیگر .
قبلا مدیران داخل حیاط بودند و به مسایل درونى ( عمدتا تولیدى ) مى پرداختند ، الان باید روى دیوار بنشینند و هم اندرونى را ببینند و هم بیرون را ( محیط بیرونى )
استراتژى ها از مجموعه این شناخت ها بیرون مى آید و عدم مسلح شدن به مسایل بیرونى استراتژى را ناقص و ناکارآمد میکند.جامعه ایران به سوى رقابت بیشتر حرکت میکند و تحلیل محیط اجتناب ناپذیر است . در واقع اهمیتش از مدیریت تولید کمتر نیست .

عوامل مرتبط محیطى

مدیران تجارى و تولیدى لازم نیست که سر از همه جاى اقتصاد ایران و جهان دربیاورند. چون همه متغیرهاى محیطى روى همه شرکتها اثر ندارند. در سه حوزه مهم محیط اقتصادى ( محیط صنعت ، اقتصاد ملى و اقتصاد جهانى ) هر متغیرى شرکتهاى مختلف را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار میدهد. مثلا شرکتى که وارد کننده نیست و مواد اولیه خود را از داخل تامین میکند خیلى زیاد تحت تاثیر قیمت هاى بین المللى نیست . ولى شرکتى که بخش اعظم مواد اولیه خود را از خارج وارد میکند ، هم ارزى که با آن وارد مى شود و هم قیمت جهانى آن کالا برایش مهم است چون در ترکیب هزینه هاى شرکت اثر میگذارد.
بنابراین هر شرکتى در ایران یک دامنه اى دارد که از متغیرهاى مهم اثرگذار بر شرکت تشکیل شده است و چون شرکتها از نظر ساختار داده ستانده و روش تولید یکتا unique هستند بنابراین دامنه محیطى آنها هم با هم متفاوت است . در نتیجه یک شرکت که دامنه محیطى اش پانزده متغیر است هم از نظر سهم اثر گذارى این متغیرها و هم از نظر میزان و جهت اثر گذارى آنها از شرکتهاى مشابه متفاوت مى شود. بنابراین دامنه محیطى هر شرکت نیز یکتا unique است . از این رو مطالعات یک شرکت به طور کامل به درد شرکت دیگر نمى خورد و بنابراین هر شرکت باید مطالعات محیطى خودش را در واحد مطالعات اقتصادى خود ایجاد کند . طبیعى است که این واحد از خدمات برون سپارى و مشاوره هاى بیرونى استفاده خواهد کرد.
خلاصه کنم ! هر شرکتى لازم است دامنه محیطى خود را بشناسد و مطمئن باشد که این دامنه مدام در حال تغییر است . در نتیجه لازم است این دامنه در حال تغییر به طور مستمر پایش و مطالعه شود. بهترین شکل مطالعات محیطى انتقال بهنگام real time اطلاعات به شرکت است . بدترین شیوه هم این است که مدیران یک مشاور بگیرند که محیط را برایشان مطالعه کند و نتایج مطالعه اش را به صورت یک یا چند جلد جزوه و یا کتاب به آنها بدهد. از این بابت این مطالعه بدرد نمى خورد چون وقتى گزارش کامل مى شود محیط دیگر اون محیط مطالعه شده نیست ، بلکه تغییر  کرده است .

برچسب ها

نظرات شما