موانع بازاریابی در ایران _ حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی
ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۷:۲۹
ناحیه منو


موانع بازاریابی در ایران

اگر از من بپرسند که بزرگترین موانع بازاریابی در ایران چیست؟ می گویم: زیر ساختها و فرهنگ، زیرساختهای یک محصول یا خدمتی که می خواهد توسط بازاریابان به فروش برسد، بزرگترین مانع بر سر راه بازاریابان ...

اگر از من بپرسند که بزرگترین موانع بازاریابی در ایران چیست؟ می گویم: زیر ساختها و فرهنگ، زیرساختهای یک محصول یا خدمتی که می خواهد توسط بازاریابان به فروش برسد، بزرگترین مانع بر سر راه بازاریابان ایرانی است.

این زیر ساختها می توانند شامل موارد مختلفی باشند که مهمترین آنها را به شما می گویم: مدیریت، کیفیت، قیمت، ترفیعات فروش، حقوق، امنیت شغلی،فرهنگ و صداقت.اجازه بدهید تا بیشتر توضیح بدهم:

 کاملاً می دانید و می دانم که هم اکنون مدیرانی هستند که گمان می کنند بازار ایران اینقدر نامنظم و تشنه است که می تواند پذیرای هر نوع محصول یا خدمتی با هر شرایطی باشد. هنوز که هنوز است خیلی ها بر اساس تئوری «راش بندار، جاش بنداز» مشغول به فعالیتند. این دسته از مدیران شاید ظاهری کاملاً مدرن و به روز داشته باشند ولیکن تحت تأثیر فشارهای درونی یا بیرونی سازمان شان قافیه را می بازند و می شوند همان فرد بازاری عهد قجر؛ خالی از تمام دانسته ها و بایسته های امروزی. (البته خیلی از همین قجربازاری های کاسب ارجح اند به این قسم کت و شلواری های معطر امروزی) برای چنین افرادی که تمام تلاششان را می کنند که فقط بمانند و به سود برسند، آن هم از هر راهی که ممکن است، دلایل و توجیهات فراوانی وجود دارد که بی ثمر بودن فعالیتهای بازاریابی را نشان می دهند، اینها فقط به آدمهایی نیاز دارند که مثل … کار بکنند و برای دیر و زود شدن حقوق هزار شرطی شان لام تا کام حرف هم نزنند.

با اینکه در بعضی از کشورها بحث بر سر کیفیت و قیمت محصول یا خدمت تمام شده است و دیگر به این بدیهیات به عنوان یک مزیت رقابتی نگاه نمی شود، در کشور ما این دو عامل هنوز که هنوز است برای خیلی ها مزیت رقابتی محسوب می شوند. بررسی این موضوع فرصت مجزایی می خواهد. حرف من در اینجا آوار کردن کیفیت بد بر سر بازاریابان و وارد کردن آنها به جنگهای قیمتی است. فکر می کنید بازاریابی که به ناچار مجبور است محصول یا خدمتی بی کیفیت را ارائه کند به چه صفتی متهم می شود؟ درغگو. سؤال دوم من این است: آیا واقعاً بازاریاب دروغگوست یا …

خیلی وقتها بازاریابان مجبورند نقش یک تیزر تبلیغاتی، یک بیلبورد، یک وب سایت، یک کاتالوگ، یک استند، یک آرم تجاری و … را هم بازی بکنند. خیلی ها هنوز با این تفکر زندگی می کنند که «یا هزینۀ بازاریاب یا هزینۀ تبلیغات، یک کدام شان»

در باب حقوق هم که بسیار گفته ام و شما هم بسیار می دانید، بیشتر از این اضطراب تان را بیشتر نمی کنم در این دم عیدی.آنچه که بیش از همه چیز دیگر به عنوان یک تعهد، یک زیرساخت، یک فرهنگ و یک رفتار باید باشد و متأسفانه کم است یا نیست یا بعضی وقتها هست و بیشتر وقتها نیست، صداقت است. صداقتی که این روزها توی بار و بقچه خیلی ها کم شده است.

خوب وقتی که زیرساختهای اصلی نیستند برای کار بازاریابی، بازاریابی شغلی می شود که خیلی تقاضای استخدام دارد ولی هیچ کس از این شغل به عنوان یک کار آبرومند استقبال نمی کند،پس دوباره برمی گردیم به فرهنگ

برچسب ها

نظرات شما

    بهادر می گوید :

    در بازار ایران بازاریابی را جدی نمی گیرند

    maryam zare می گوید :

    farhange bazaryabi bayad biad

    شاکریان می گوید :

    در ایران بازاریابی روو کلاه برداری معنی می کنند