ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۱۸:۵۰
ناحیه منو


نکات مهم در بسته بندی کالا

نکات مهم در بسته بندی کالا۱- هويت سازيطبق تحقيقات بازاريابي بسياري از کمپاني ها به دليل اهميت موضوع هويت سازي طراحي بسته بندي محصول خود را سال ها بدون تغيير استفاده مي کنند چون با ...

نکات مهم در بسته بندی کالا

۱- هویت سازی

طبق تحقیقات بازاریابی بسیاری از کمپانی ها به دلیل اهمیت موضوع هویت سازی طراحی بسته بندی محصول خود را سال ها بدون تغییر استفاده می کنند چون با توجه به هویت مندی برای آن کالا از نظر برند، ویژگی های ظاهری و رنگی، ابعاد و نام کالا طراحی شده است و باعث متمایز شدن آن محصول از دیگر محصولات رقیب در بازار هدف می شود و در ذهن مشتریان جا افتاده است، بنابراین باید در طراحی ابتدایی بسته بندی محصولات توجه لازم را به خرج دهید تا بعدها نیازمند ایجاد تغییرات هر چند کوچک در آن نباشید، در واقع باید منحصر به فرد ترین طراحی را برای بسته بندی محصولات استفاده کنید تا بتوانید با توجه به آن محصول را در بازار هدف جا بیاندازید تا یه هیچ عنوان خدشه ای به ارتباط چشمی مصرف کنندگان با بسته بندی محصول وارد نگردد.

۲- حفظ و نگهداری

همان طور که می دانید یکی از اهداف طراحی بسته بندی برای محصولات حفظ و نگهداری محصولات و راحتی در حمل و نقل می باشد. علاوه بر موضوع حفظ و نگه داری محصولات، توزیع کنندگان آن ها نیز از طرح بسته بندی انتظاراتی دارند، مثلا در مغازه های خرده فروشی نیاز به بسته بندی هایی از محصولات می باشد که خریداران را جذب نماید و در ذهن آن ها ایجاد جرقه کند و یا در ابعاد متفاوت وجود داشته باشد تا برای تمامی مصرف کنندگان قابل استفاده باشد و از نگاه مصرف کنندگان بسته بندی مناسب است که قابلیت حمل آسانی داشته باشد و بر اثر حمل و نقل آسیبی به بسته بندی و در نهایت به محصول وارد نگردد.

۳- صرفه اقتصادی داشته باشد

چنانچه در پی طراحی بسته بندی هستید حتما دقت نمایید مبلغ زیادی به قیمت محصول اضافه نگردد زیرا در چنین شرایطی آن محصول عده بسیار زیادی از مشتریان خود را از دست می دهد؛

همچنین لازم است بدانید طراحی بسته بندی سه بعد دارد که شامل ابعاد، رنگ و فونت استفاده شده بر روی آن می باشد، بنابراین طراحان در حین طراحی باید به انتخاب آنها دقت فراوان داشته باشند تا هیچ گونه مغایرتی با فرهنگ بازار هدف آن محصول وجود نداشته باشد برای مثال بسته بندی های رنگی کودکان را جذب می کند اما آقایان بیشتر به شکل بسته بندی توجه می کنند.

رنگ ها:

طبق تحقیقات بازار پژوهشگران پارک بازاریابی ایران در خصوص طراحی بسته بندی رنگ ها از دوران باستان مورد توجه بوده اند در حال حاضر نیز در جوامع مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فرهنگ ها از هر رنگ تعبیر خاصی خود را دارند. برای مثال رنگ مشکی در طی سال های گذشته در طراحی بسته بندی به عنوان یک رنگ لاگچری جا افتاده است که به نوعی حس اشرافی را به مخاطب القاء می نماید و رنگ سفید حس معصومیت، لطافت و نرمی و صداقت را به بیننده القاء می کند.

طراحی فونت:

افرادی که در طراحی بسته بندی فعالیت می کنند باید دید کاملی نسبت به انتخاب نوع خط داشته باشند که این دید فقط با استفاده از تجربه در طراحی پوستر و تابلوهای خیابانی نشات می گیرد. هر فرم بسته بندی یک نوع خاص و منحصر به فرد از خط را می طلبد برای مثال در بسته بندی های شکلات باید از انواع خط های نرم و یا انعطاف استفاده کرد و یا در بسته بندی های قطعات الکتریکی و یا کامپیوتری باید از فونت ها محکم استفاده شود که تداعی کننده استحکام و دوام باشد و یا در بسته بندی انواع دارو باید از فونت ها خوانا و واضح استفاده گردد تا مصرف کنندگان به راحتی آن ها را بخوانند.

اشکال:

مناسب ترین اشکال برای بسته بندی اشکال مربع و چهار ضلعی می باشد ضمنا اگر بسته بندی با این اشکال طراحی شود در قفسه های فروشگاهی نیز به خوبی قابلیت چیدمان دارد. البته اندازه را در طراحی بسته بندی هرگز نباید فراموش کرد زیرا از اهم واجبات می باشد.

برچسب ها

نظرات شما