ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۴:۱۰
ناحیه منو


چگونه بهره وری خود را افزایش دهیم؟

همیشه از خودتان بپرسید وقتم را باید چطور بگذرانم؟ یا هر روزم چطور باید سپری شود؟ اولویت‌بندی کنید. سعی کنید از روی عادت وظایف و مسئولیت‌های کلیدی را از کارهای کم‌اهمیت تفکیک کنید. اگر می‌خواهید ...

همیشه از خودتان بپرسید وقتم را باید چطور بگذرانم؟ یا هر روزم چطور باید سپری شود؟ اولویت‌بندی کنید. سعی کنید از روی عادت وظایف و مسئولیت‌های کلیدی را از کارهای کم‌اهمیت تفکیک کنید. اگر می‌خواهید بدون هدر دادن زمان عاقلانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر، باید نظم و انضباط داشته باشید، برنامه‌ریزی کنید و روز خود را از قبل برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کنید.

چگونه بهره وری خود را افزایش دهیم؟

۱-استراحت کنید

اگر در طول روز به طور منظم استراحت کنید و بین کار و استراحت تعادل برقرار کنید بهره‌وری و اثربخشی شما به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

ضمناً استراحت منظم برای سلامتی شما هم مفید است. فرقی نمی‌کند به عنوان یک فریلنسر در منزل کار کنید و یا کارمند باشید و در یک محیط اداری کار کنید، به هر حال اگر هرازگاهی از میز خود فاصله بگیرید خطر لخته شدن خون در پاها و خستگی چشم کمتر شما را تهدید می‌کند.

تحقیقات نشان داده حتی ۵ دقیقه دور بودن از کار نیز برای تجدید تمرکز فرد کافی ست. به محض اینکه بعد از ظهرها توانتان رو به افول رفت، استراحت کنید. اگر می‌خواهید بعد از ظهرها انرژی بیشتری داشته باشید، قهوه را فراموش کنید و برای تقویت مغزتان از تنقلاتی نظیر زغال‌اخته و گردو استفاده کنید. چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز میزان تمرکز و توان مغز را افزایش می‌دهند.

۲-روتین‌ها را به بخشی از روز خود تبدیل کنید

باور کنید یا نه، ما انسان‌ها بیشتر کارهای روزانه‌ی خود را از روی عادت انجام می‌دهیم؛ بنابراین اگر بتوانیم با توجه به شرایط خودمان عادت‌هایی سالم و کلیدی به زندگی‌مان اضافه کنیم با تلاش و درد کمتری به موفقیت و خوشبختی دست خواهیم یافت. اگر بتوانیم هر روز کار به خصوصی را در زمان و مکانی یکسان انجام دهیم، همین محیط و عادت موجب افزایش بهره‌وری‌مان خواهد شد و شرایطی را برایمان مهیا می‌کنند تا وظایف و مسئولیت‌های کلیدی خود را به نحو مؤثرتری انجام دهیم.

در طول هفته روزهای خود را با یک روتین صبحگاهی شروع کنید. در ساعات اولیه روز کارهایی نظیر ورزش، مراقبه و ورق زدن روزنامه‌ها را انجام دهید تا تمرکزتان برای ادامه‌ی روز افزایش یابد. روتین‌های عالی صبحگاهی معمولاً از شب قبل آغاز می‌شوند. ضمناً هر روز کاری را به شکل یکسانی به پایان برسانید. پیش از ترک اداره میز خود را تمیز و مرتب کنید تا صبح روز بعد بتوانید کار خود را بدون هیچ مزاحمتی فوراً شروع کنید. فرقی نمی‌کند در منزل کار کنید یا اداره، همیشه از قبل ساعتی را مشخص کنید تا به شما گوشزد کند روز کاری پایان یافته است و وقت استراحت است.

۳-زمان‌هایی با عنوان ” مزاحم نشوید ” برای خود در نظر بگیرید

بهترین و بدترین بخش کار کردن در منزل این است که در خانه کار می‌کنید. اعضای خانواده در طی روز فقط برای صحبت کردن یا بحث در مورد موضوعات بی‌اهمیت سرزده و بی‌خبر وارد اتاق شما می‌شوند و تمرکزتان را بر هم می‌زنند. برای خود و سایر اعضای خانواده از قبل مشخص کنید که در طول روز بین ساعات مشخصی نباید مزاحم شما شوند مگر موردی اضطراری پیش آید. نام این ساعات را ” مزاحم نشوید ” بگذارید و با جان و دل از آن مراقبت کنید.

برای کار در محیط اداری نیز می‌توانید از این اصل استفاده کنید. از قبل به همکارانتان اطلاع دهید که نمی‌خواهید در این ساعات کسی مزاحمتان شود و تمرکزتان را بر هم زند.

۴-برای بررسی ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی وقت معینی در نظر بگیرید

بعضی‌ها از روی عادت در طی روز چندین و چند بار ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی مختلف را چک می‌کنند. هر چند این کار خیلی ساده است اما اصلاً عاقلانه نیست. واقعیت این است که این سرک کشیدن‌های فوری و کوتاه تمرکزتان را در ساعات کاری بر هم خواهد زد. اگر حواستان پرت شود تقریباً ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا دوباره به کار بازگردید. اعلانات ایمیل را خاموش کنید و برای بررسی ایمیل‌ها زمان یا زمان‌های به خصوصی در نظر بگیرید – مثلاً یک بار صبح و یک بار عصر. در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز همین سیاست را دنبال کنید. وقتی آماده باشید همه چیز در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

۵-برای خود فهرست ویژه‌ای تهیه کنید که حاوی ۳ اولویت اصلی زندگی‌تان باشد

اگر می‌خواهید تمام وظایف و مسئولیت‌های خود را به موقع انجام دهید باید از قبل روز خود را برنامه‌ریزی کنید. به جای اینکه فهرستی بلندبالا از کارهای مختلف تهیه کنید، فهرستی ویژه‌ای ایجاد کنید که ۳ کار اصلی که باید در اسرع وقت به انجام برسانید را در بر گیرد. اگر فهرست کارهای روزانه‌تان فقط محدود به ۳ اولویت اصلی باشد، مدیریت آن ساده‌تر خواهد بود.

۶-برای خود سیستم مدیریت زمان ویژه‌ای طراحی کنید

برای مدیریت زمان می‌توانید از یک قلم و کاغذ استفاده کنید. همیشه باید برنامه‌ها و اهداف خود را روی کاغذ بنویسید. تحقیقات نشان داده حتی خود نوشتن موجب بهبود حافظه می‌شود. علاوه بر این تزئین صفحات دفترچه یادداشت هم می‌تواند به افزایش انگیزه فرد کمک کند.

حتی اگر به نوشتن با دست علاقه‌ای ندارید، برخی اپلیکیشن ها و وب‌سایت‌ها نظیر Trello می‌تواند در این مورد به خصوص به شما کمک کنند. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن هایی که برای مدیریت زمان در دسترس عموم قرار گرفته است ویژگی‌ها و امکانات فراوانی دارد که همه‌ی نیازهای کاربران را به نحو احسن مرتفع می‌کنند.

۷-محل کار خود را سازمان‌دهی کنید

همیشه پرونده‌هایی که روی دسکتاپ کامپیوتر است یا در فضای ابری ذخیره شده‌اند را سازمان‌دهی و مرتب کنید. همین کار به ظاهر ساده مانع از هدر رفت زمان می‌شود. حتماً در جیمیل از برچسب‌ها و در اوت لوک از فولدرها برای تمام ایمیل‌های دریافتی‌تان استفاده کنید. همه چیز را تمیز و مرتب کنید و منظم سر جایش قرار دهید. به جای اینکه به موس وابسته باشید از کلیدهای میانبر صفحه کلید استفاده کنید.

در کنار سازمان‌دهی فضای کاری آنلاین نباید از سازمان‌دهی فضای اداری غافل شد. وقت به خصوصی را برای مرتب کردن محل کار و خلاصی از شر برگه‌های باطله در نظر بگیرید (مثلاً جمعه‌ها بعد از ظهر). فایل‌ها و فاکتورهای مختلف را در پرونده مربوط به خود قرار دهید. منظم بودن فضای کار موجب افزایش تمرکز کارمندان می‌شود.

برچسب ها

نظرات شما