ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : یکشنبه, ۲۶ آذر , ۱۳۹۶ ، ساعت : ۱۲:۰۳
ناحیه منو


گزارش مجلس از گرانی خودرو : مدیریت ضعیف عامل گرانی

به گزارش حساب من پس از بوجود آمدن اختلاف های بسیار بین «مردم، خودروسازان و شورای رقابت» بر سر قیمت گذاری سرانجام مجلس شورای اسلامی با تشکیل تیم تحقیق و تفحص از خودروسازان وارد معرکه ...

به گزارش حساب من پس از بوجود آمدن اختلاف های بسیار بین «مردم، خودروسازان و شورای رقابت» بر سر قیمت گذاری سرانجام مجلس شورای اسلامی با تشکیل تیم تحقیق و تفحص از خودروسازان وارد معرکه شد و پس از گذشت ماه ها بررسی گزارش خود را منتشر کرد. طبق این گزارش  اصلی ترین عامل افزایش قیمت خودروهای با کیفیت پایین وضع تحریم ها و گرانی ارز نبوده است. این عوامل تنها ۲۰% باعث گران شدن خودروهای تولید داخل بوده که آن نیز می توانست با سیاستگذاری مناسب در گذشته اتفاق نیفتد. تیم تحقیق و تفحص اصلی ترین عامل گران شدن خودروهای داخلی را؛ نبود حسابرسی مناسب و نظم مالی، وجود شرکت های دلالی برای فروش محصولات، دریافت تسهیلات کلان با بهره بالا، سفته بازی شرکت های سهامدار دولتی، عدم شفافیت در قراردادها، بازدهی پایین کارگران و بدهی بالای شرکت های نمایندگی به خودروسازان دانسته است. طبق این گزارش معلوم شد خودروسازان با صداقت گفته اند که در حال دادن ضرر هستند اما دلیل آن پایین بودن قیمت ها نیست بلکه وجود ساختار اشتباه و مدیریت ضعیف است  که هم باعث افزایش قیمت ها و هم باعث متضرر کردن خودروسازان داخلی شده است.

خودروسازی در دنیا به عنوان بزرگترین صنعت مولد شناخته می شود، زیرا برای ساخت هر اتومبیل چرخ‌دنده‌های بسیاری از صنایع (مثل فولاد، پتروشیمی، الکترونیک،  پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت ترکیه با خصوصی سازی خودروسازان ترک و اعمال سیاست های مناسب باعث شد تا خودروسازان اروپایی سرمایه های خود را به این کشور وارد کنند و دولت نیز با ملزم کردن شرکت ها به تولید داخلی سبب شد تا انقلابی در صنعت خودروسازی ترکیه به وجود آید.

در همین سال ها نیز شرکت های ایرانی اقدام به ورود شرکت های خودروساز خارجی به داخل کردند که متاسفانه با سیاست گذاری نامناسب تنها تعداد محدودی از این خودروها و آن هم به صورت مونتاژ در ایران تولید می شدند که کمتر از ۶۰% آن داخلی بود.

در سال های ۱۳۷۸شمسی به بعد انقلابی در صنعت خودروسازی ایران در حال شکل گیری بود که در این میان تازه ترین تولیدات شرکت های پژو، سیتروئن، رنو و حتی فولکس واگن در ایران به تولید رسید و نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل تهران در حال تبدیل شدن به یکی از قوی ترین نمایشگاه های ماشین در دنیا بود.

جالب است بدانید پیش از اعمال تحریم ها علیه کشورمان شرکت هیوندای کره جنوبی ۸۶ میلیارد دلار درآمد داشت و ایران خودرو تنها ۴ میلیارد دلار و می بینیم که کره جنوبی با دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی در حالی که نفت ندارد چگونه توانست اقتصاد خود را در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دهد.

حال پس از گذشت چند سال دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل نبود اتخاذ سیاست مناسب از جانب دولت برای مقابله با تحریم ها، در جایگاه شانزدهمین تولیدکننده خودرو در دنیا قرار گرفت. در سال های تحریم کشور همسایه؛ ترکیه از فرصت بوجود آمده حداکثر استفاده را برد تا اینکه در سال ۲۰۱۳، ۲۱٫۵ میلیارد دلار درآمد از تولید خودرو به جیب آنکارایی ها رفت.

 شرکت های خودروساز ایرانی که خود را در موقعیت ورشکستگی یافتند بلافاصله پس از گرانی ارز فرصت را مناسب دیدند و با بالا بردن قیمت ها سعی داشتند تا از ضرر و زیان خود جلوگیری کنند.

البته در این میان نباید ورود خارج از کنترل خودروهای وارداتی و سو استفاده کاسبان تحریم از وضعیت موجود را نادیده گرفت و تاثیر مخربی که بر اقتصاد کشور و صنعت خودرو گذاشتند. مردم نیز که خودروهای باکیفیت خارجی را دیده بودند و قیمت آن ها در خارج از کشور را با خودروها تولید داخل مقایسه می کردند به شدت از خودروهای ساخت داخل ناراضی بودند.

برچسب ها

نظرات شما



خبرنامه ایمیلی

با عضویت در خبرنامه حساب من جدیدترین اخبار اقتصادی را هر شب در ایمیل خود مشاهده کنید