۴ استراتژی هوشمندانه مدیریت برای رهبران عصر مدرن _ حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی
ناوبری
ناحیه لوگو

حساب من ، پایگاه تحلیل اقتصادی

www.hesabeman.ir

امروز : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۳۹۷ ، ساعت : ۰۱:۵۹
ناحیه منو


۴ استراتژی هوشمندانه مدیریت برای رهبران عصر مدرن

4 استراتژی هوشمندانه مدیریت برای رهبران عصر مدرن رهبری همیشه درباره الهام بخشی و راهنمایی گروهی ازمردم درباره هدفی مشترک بوده است. در حالی که رهبران در طی تاریخ بر این اصل عمل می کرده اند، ...

۴ استراتژی هوشمندانه مدیریت برای رهبران عصر مدرن

رهبری همیشه درباره الهام بخشی و راهنمایی گروهی ازمردم درباره هدفی مشترک بوده است. در حالی که رهبران در طی تاریخ بر این اصل عمل می کرده اند، اقدامات و رفتارهای به خصوص که به تیمشان انگیزه می داده است تغییر کرده است.

انتقال قواعد اجتماعی و محیط کار در سال های اخیر بدین معناست که تاکتیک های قدیمی “امتحان شده و موثر” دهه های قبل دیگر موثر نیستند. شما چه یک رهبر تازه وارد باشید یا به دنبال مدرنیزه کردن استراتژی های مدیریتی خود باشید، در این جا به چندین نکته راجع به مدیریت نیروی کار می پردازیم:

۱- مربی باشید، نه متخصص

رهبران، مخصوصا در سطوح اجرایی، همیشه به عنوان افرادی دیده می شدند که تمامی تصمیمات را اتخاذ می کردند؛ بدون توجه به این که تیمشان چگونه فکر می کند.

Demetra Anagnostopoulos معاون اجرایی رشد کسب و کار و استراتژی در شرکت SurePeople می گوید با این حال در سال های اخیر، رهبران دیگر نقش “متخصص” نهایی را بازی نمی کنند. به جای آن، رهبران امروز از مربی بودن، مسئول جلسات بودن و مرکز اشتراک دانش بودن استقبال می کنند؛ این گونه تخصص و استعداد همکارانشان، برتری ها و گزارشات مستقیم را گرد هم می آورند.

“رهبری امروز بیشتر درباره الهام بخشی، تحول، اصالت و خلاقیت است، تا این که مانند گذشته به اقتدارگرایی بپردازد”. این ها را Carolyn Anderson، سخنران و مشاور رهبری می گوید. وی می افزاید: “آن روزها دیگر به سر آمده، اگر می خواهید نسل Y ( 18 تا ساله ها) و نسل Z (13 تا ۱۸ ساله ها) را در محیط کار نگه دارید، مدل رفتار رهبری باید تغییر کند.”

Anagnostopoulos می گوید که ارتباطی بین تغییر مدیریت سلسله مراتبی، که تصمیم گیری در آن کاملا واضح بود، و مدیریت در سازمان های تخت (بدون سلسله مراتب) و ماتریسی وجود دارد.

وی توضیح می دهد: “(این امر) نه تنها به ذهنیتی مشتریک نیاز دارد، بلکه بایستی شیوه های تصمیم گیری، که بیشتر شامل صاحبان سهام می شود، به جای در دست نگه داشتن قدرت به مدل به اشتراک گذاشتن قدرت مبدل شود.”

۲- تطابق با نیازها و شخصیت های تیم

ویژگی های شخصیتی مشخصی وجود دارند: برونگرایی، اقتدار، وظیفه شناسی و … که با یک رهبر خوب بودن مرتبط هستند. طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم Jasmine HU، دکترا و استادیار مدیریت در دانشگاه Notre Dame’s Mendoza College of Business، مدیریت موثر متکی به این امر است که شخصیت یک رهبر چقدر می تواند با نیازهای تیم تحت امر او منطبق باشد، مخصوصا هنگامی که به موضوع ترجیحات و دید افراد تیم به تمرکز قدرت می رسد.

Hu به Business News Daily می گوید: “تحقیقات ما نشان می دهد که افراد تیمی که معتقدند باید مطیع اقتدار رهبر باشند به رهبران برونگرا، وظیفه شناس و با اقتدار کمتر بهترین پاسخ را می دهند. در حالی که تیم هایی که ترجیح می دهند کمی اوضاع را کنترل کنند به شیوه های تساوی گری یا اشتراک قدرت پاسخ می دهند که شامل ویژگی هایی از قبیل اقتدار بالا یا برونگرایی و وظیفه شناسی کمتر است.”

Hu اشاره می کند که مدیران می توانند تصمیمات بهتری بگیرند و تیم های موثرتری بسازند، اگر رفتارشان مکمل اولویت های فاصله قدرت تیمشان (تمرکز قدرت) باشد. به عنوان مثال، وقتی مدیران بسیار برونگرا یا بسیار وظیفه شناس با تیم های دارای قدرت غیرمتمرکز کار می کنند، باید از در درست گرفتن کامل کنترل اجتناب کنند و به جای آن، تیم را در روند تصمیم گیری دخیل کنند. همین گونه، مدیران مقتدر در برخورد با تیم های دارای قدرت متمرکز باید از ضعف و بی فایده به نظر رسیدن اجتناب کنند.

حتی از دیدگاه کلی تر، فکر خوبی است که با اعضای تیمتان رابطه خوبی برقرار کنید و رویکرد مدیریتی خود را مطابق با شخصیت هر فرد قرار دهید.

Sloan Kamenstein، مدیر ارشد اجرایی Sloan’s Ice Cream می گوید: “من درباره تعامل و ارتباط با کارکنان، در سطح شخصی و حرفه ای، چیزهای زیادی (از صاحب امتیاز کسب و کارم) یاد گرفتم.” وی می افزاید: “همیشه سعی می کنم که خودم را جای کارکنانم بگذارم تا قضیه را از دید آن ها ببینم و بر مبنای نفر به نفر پیش می روم.”

برچسب ها

نظرات شما